تبلیغات
پیام مشاور
پیام مشاور
قالب وبلاگ

فنون موفقیت براى کنکور    

از آن جایى که براى موفقیت  در کنکور عوامل بسیار سهیم هستند در این جا نکات مهم در روش مطالعه کنکور ارائه خواهد شد.

1-    مثبت گرا باشید خود را فرد موفقى ببینید،‌ به خودتان اطمینان دهید که موفق مى شوید زیرا مثبت فکر کردن باعث اعتماد به نفس مى شود و هیچ وقت جنبه هاى منفى را در نظر نگیرید زیرا باعث ناامیدى و د لسردى شما مى شود اگر خود را باور نداشته باشید آن وقت چه انتظارى از دیگران دارید که برایتان قضاوت مثبتى داشته باشند.

کسى که خود را کم استعداد- کم حافظه مى بیند و نوعى تصویر منفى از خود دارد ضربه محکمى بر ذهن خود وارد مى کند.پس من حافظه قوى دارم و مى خواهم موفق شوم و حتما موفق مى شوم.

2- اگر خود را براى کنکور آماده مى کنید بیهوده وقت خود را تلف نکنید.

هرزمانى آمادگى لازم را داشتید، مطالعه را شروع کنید و دائما" وقت مطالعه را به عقب نیاندازید. زیرا کم کم به دنبال سپرى شدن وقت خود احساس ناامیدى خواهید کرد و سعى کنید هیچ وقت به دنبال فرصت مناسب براى مطالعه نباشید. از همین فرصت موجود نهایت استفاده را ببرید و همه زمان ها براى مطالعه ارزشمند باشد، زمان براى همه یکسان است. اما فقط تعدادى از افراد طرز استفاده صحیح آن را مى دانند، و اینان هستند که در کنکور و مراحل مختلف زندگى موفقند.

- متخصصین امور مطالعه، اغلب محتواى یک کتاب را حرف ربط، حرف اضافه و مشابه آن ذکر کرده اند تا این که معنى و مفهوم خاصى را برداشته باشد. لذا همه محتواى یک کتاب مهم و مفید هستند که آن هم باید به صورت کلمات کلیدى یادداشت شوند.

- تعدادى از داوطلبان کنکور براى خواندن کتاب هاى درسى این طور فکر مى کنند که ابتدا باید کتاب را به طور کامل بخوانند و بعد سراغ کتاب دیگرى بروند.این روش خواندن صحیح نیست. در هرصورت باید این نکته را مدنظر داشته باشید که ابتدا کتاب هاى مورد علاقه تان را بخوانید و از طرفى در طول روز فقط یک کتاب خاص را نخوانید بلکه ساعات مطالعه را به چند قسمت تقسیم کنید و در هرزمانى یک بخش از کتاب را بخوانید. این روش در فرآیند مطالعه بسیار مهم و مفید است.

حتى المقدور سعى کنید یک کتاب تخصصى و یک کتاب عمومى مطالعه کنید، یعنى یک کتاب مربوط به تجزیه تحلیل و یک کتاب عمومى و یا حفظی.

- مطالعه دروس به ویژه اگر به منظور قبول شدن در کنکور باشد، نیازمند طرح یک برنامه جامع و مانع است که در آن از تمام شرایط به بهترین نحو استفاده شود. آن هایى که بدون برنامه شروع به خواندن کتاب مى کنند و نمى دانند که چه مدتى یا چند صفحه را مى خواهند بخوانند، هیچ گونه اطلاعات اولیه اى نسبت به کتاب ندارند و به اصطلاح خودشان آن قدر مى خوانند تا خسته شوند، بدانند که بدترین شیوه مطالعه را انتخاب کرده اند و بعد از مدت کوتاهى مطالعه خستگى عارض گشته و حواس پرتى باعث کاهش راندمان خواهد شد. مانند معمارى که ساختمان را بدون نقشه قبلى شروع کرده است. درهنگام برنامه ریزى دروس    مهم تر که باید زمان مطالعه بیشترى را به آن ها اختصاص دهید دروسى هستند که از ضریب بیشتر برخوردار هستند و یا در آنها ضعف بیشترى را درخود احساس مى کنید، که در قسمت بعدى کتاب اهمیت و الویت دروس درج شده است.

- هرچند وقت یک بار براى خود یک آزمون آزمایشى ترتیب دهید. براى این منظور مى توانید از تست هاى کنکور سال گذشته و کتاب هاى کمک آموزشى معتبر که به صورت تستى تهیه شده اند استفاده کنید. شرکت در آزمون هاى آزمایشى که از جانب سازمان هاى آموزشى معتبر برگزار مى شوند نیز بسیار کمک کننده است و سعى کنید همه مواردى را که در کنکورهاى آزمایشى تجربه مى کنید فقط اطلاعات نباشند. طریقه تست زدن، دقت، سرعت و غیره که در جلسه کنکور اصلى گریبانگیرمى شود را یاد بگیرید تاگرفتار عوامل جانبى نشوید.

- توجه به ضرایب مربوط به دروس عمومى و اختصاص را درنظر داشته باشید ضمنا" مطالعه دقیقى از چگونگى سهمیه هاى ورودى و دانشگاههاى مورد نظر خود داشته باشید که قصد دارید به چه دانشگاه و چه رشته اى بروید مطالعه دانشگاههاى روزانه، شبانه ، پیام نور، رشته اى خاص و ... ضرورى مى باشد. تقریبا" 22 نوع دانشگاه داریم.

- بسیارى از داوطلبان ورود به دانشگاه و مراکز آموزش عالى چند روز مانده به برگزارى کنکور دچار اضطراب، بى خوابى، افسردگى و امثال آن مى شوند و در نتیجه با وجود     آگاهى هاى لازم و توانمندى و زحمات زیاد توفیق راه یافتن به دانشگاه را پیدا نمى کنند در حالى که براى درمان هر یک از عوارض زیان آور راه حل هاى علمى وجود دارد. یکى از سودمندترین راه ها براى غلبه یافتن به عوارض یاد شده استفاده از روش هاى آرامش دهى است. با انجام این کار دو هفته قبل از امتحان مى توان تا حدود زیادى مشکل را مرتفع نماید و با تولید انرژى مثبت از خود و کشیدن چند نفس عمیق با آرامش کامل خودتان را طورى تجسم کنید که در ساعت 8 صبح روز امتحان کنکور سرجلسه بر روى صندلى مورد نظر نشده اید و به تمام سئوالات بدون هیچ اشتباهى و با سرعت و اعتماد به نفس پاسخ          مى دهید و احساس خوبى دارید. این کار را به مدت دو هفته شب ها قبل از خواب انجام دهید حتما" نتیجه خوب آن را احساس خواهید کرد و اگر با استفاده از قوه تخیل حالت دانشجو بودن خود را نیز مجسم کنید که مثلا" در رشته مورد علاقه تان قبول شده اید و به هر صورت اگر توان اجراى این اعمال را نداشته و احتیاج به اتخاذ تصمیم و همفکرى در مورد هدایت تحصیلى و مواردى نظیر ترس از امتحان، اضطراب امتحان و روش هاى مطالعه صحیح و ... دارید حتما" با یک مشاور یا روانشناس تماس بگیرید و با کمک او مشکل خود را قبل از ورود به جلسه مرتفع نمایید.

- پیشنهاد مى شود حدود دو هفته قبل از برگزارى کنکور، دیگر کتاب هاى درسى و کمک درسى را نخوانید و فقط به مرور یادگیرى ها و یادداشت هاى خود که بصورت طرح هاى شبکه اى و به شکل سازمان یافته اى نوشته اید بپردازید. این کار بسیار مهم تر از خواندن یک کتاب درسى جدید خواهد بود. و سعى کنید خودتان را در روزهاى آخر بیش از اندازه خسته نکنید که باعث فشار روحى گردیده و عوامل منفى براى شما خواهد داشت، اگر برنامه ریزى دقیق داشته باشید خود به خود این مسئله حل شده است.


هیچ گاه به یک درس خاص به عنوان عامل منحصر به فرد قبولى خود تکیه نکنید زیرا در صورتی که در آن درس خاص نمره خوبى کسب نکنید نخواهید توانست با دروس دیگر این نقیصه را جبران نمائید.

هم چنین یک درس تضمین کننده قبولى شما نخواهد بود و براى قبول شدن هر سئوال       مى تواند براى شما ارزشمند و مهم و سرنوشت ساز باشد. همواره به یاد داشته باشید که در گروه آزمایشى، دروس اختصاصى و عمومى ضریب بالا عامل لازم براى موفقیت شما هستند ولى کافى نیستند، به خصوص اگر قصد داریددر یک رشته بالا یا ممتاز قبول شوید همه سئوالات براى شما مهم هستند.

- شب قبل از برگزارى کنکور و امتحان مطالعه نکنید فقط استراحت کنید و تمامى وسایل مورد نیاز امتحان را آماده نمایید. در صبح روز امتحان کمى زودتر بیدار شوید با توکل بر خدا نماز خود را بخوانید و حتما" چند آیه از قرآن را تلاوت نمایید که عامل مهم براى آرامش شما خواهد بود. صبحانه کاملا" مفصل و مقوى بخورید کمى قدم بزنید و یک ساعت قبل از امتحان حرکت کنید که مبادا دیر شود و آرامش شما مختل گردد. شاد و خوشحال باشید و با ذهن مثبت و تصویر مثبتى از خود به مراکز مورد نظر بروید و سعى کنید با دوستان خود در مورد سئولات و درس ها اصلا" صحبت نکنید زیرا ممکن است یک سئوال را بلد نباشید و اعتماد به نفس خود را از دست بدهید. به محض اعلام ورود به جلسه با نام و یادخدا حرکت کنید و وارد جلسه شوید.

- در جلسه امتحان به موقع بر روى صندلى خودتان بنشینید، خونسردى خود را حفظ کنید، چند نفس عمیق بکشید و با ذکر نام خدا و خواندن چند سوره کوچک از قرآن از آن نیرو بگیرید چرا که: یاد و نام خدا باعث آرامش شما مى شود. به هیچ عنوان نگران مشکل بودن سئوالات نباشید و قبل از امتحان این را بپذیرید که احتمالا" پاسخ تعدادى از سئوالات ر ا نمى دانید بنابراین اگر موقع امتحان نتوانستید به چند سئوال پاسخ دهید جاى هیچ گونه نگرانى نیست. ولى ذهنیت شما این باشد که حتما" قبول مى شوید و همان طور که اشاره شد ابتدا فقط به سئوالاتى که بلد هستید جواب بدهید مبادا روى یک سوال توقف نمائید و به ذهن خود فشار بیاورید راحت از سئوالى که بلد نیستید رد شوید، و در پایان با فرصت کافى به سراغ این گونه سئوالات بیائید.

-   در پاسخ به سئوالات تستى باید ابتدا به جمله بندى سئوالات دقیق شوید تا متوجه عبارات یا کلمات محدود کننده و مقید کننده "کدام پاسخ صحیح نیست؟" یا "کدام گزینه درست است؟" بشوید. حتما" سئوالات را به دقت بخوانید و ببینید که از شما چه مى خواهد، سپس جواب ها را بخوانید. بدین ترتیب بدون این که از همان ابتدا فورى به سراغ اولین و ساده ترین جواب بروید، پاسخ ها را جداگانه و با نگرشى یکسان بررسى کنید شاید         کامل ترین پاسخ در گزینه سوم یا چهارم باشد. در موقع حدس زدن معمولا" اولین حدس شما صحیح ترین است. بنابراین جواب را در صورتى عوض کنید که مطمئن باشید پاسخى را انتخاب کرده اید از پاسخ اول صحیح تر است.

- در شیوه صحیح تست زنى ملاک ترتیبى نیست بلکه ملاک گزینشى و انتخابى است. یعنى در این روش نباید به ترتیب به سئوالات پاسخ دهید. بلکه باید در مرحله اول به سئوالات ساده جواب داده به سئوالات نیمه مشکل در مرحله دوم و به سئوالات مشکل یا اصلا" جواب نمی دهید و یا آن که در مرحله سوم و درصورت داشتن وقت اضافى بر روى آن فکر کنید و بدون جهت و با احتمال شانس شروع به پاسخ دادن به سئوالاتى که بلد نیستید نکنید.

- در کنکور تمام سئوالات مربوط به یک درس برخلاف سئوالات تشریحى که یک سئوال مشکل نمره بیش ترى از یک سئوال ساده دارد از نظر نمره ارزش یک سانى دارند یعنى سئوالى که پاسخ آن فقط چند ثانیه طول مى کشد با آن سئوالى که چند دقیقه وقت براى پاسخ دادن نیاز دارد هیچ تفاوتى ندارد. بنابراین برروى سئوالات مشکل خیلى فکر نکنید این طور نباشد که راه حل هاى گوناگون را امتحان کنید و بعد از مدتى فکر تفکر و حل کردن متوجه شوید که نمى توانید به جواب صحیح برسید. در این صورت هم وقت را تلف کرده اید و هم از نظر ذهنى خسته شده اید و وقتى به ساعت نگاه مى کنید متوجه مى شوید که زمان زیادى گذشته و شما بیش از چند سئوال را پاسخ نداده اید. این امر باعث دلهره و اضطراب شما مى شود و در نتیجه تمرکز کافى بر روى سوالات را نیز از دست مى دهید.

 بنابراین بار دیگر تاکیدمى کنیم که به سئوالاتى که مشکل هستند یا جواب صحیح آن ها را نمى دانید وقت نگذارید. صحیح پاسخ دادن مهم است نه پاسخ دادن به همه سئوالات.

- هرگز از امتحانات تستى هراس به خود راه ندهید. این گونه امتحانات بسیار ساده تر از امتحانات تشریحى هستند مخصوصا" اگر روش تست زنى را آموخته باشید. به خصوص در دروسى مانند ادبیات و معارف اسلامى و زبان و ... که وجود گزینه در کنار تست به علت تداعى مطلب با پاسخ مورد نظر انتخاب جواب درست را آسان تر مى کند. تنها مطلبى که باید به دقت مورد بررسى قرار دهید دقت شما در خواندن تست و درک صحیح مطلب مورد سئوال و کمبود وقت است. بنابراین سعى کنید با انجام تمرینات زیاد و دستیابى به سرعت هاى بالا در خواندن و رعایت نکاتى که در مورد تست زنى صحیح ارائه شده توانایى هاى خود را افزایش دهید و بر مشکل کمبود وقت فائق آیید.

- اضطراب و امتحان: اصولا" هر امتحان و آزمونى هیجان و اضطراب خاص خودر را دارد. همه هنر انسان در این است که با حداقل اضطراب از  عهده بزرگترین امتحانات براید. انسان بالفطره موجود است که کمال طلب، تشویق پذیر و تنبیه گریز و بر این اساس دانش آموزان نیز همواره طالب آنند که رفتارهایشان مورد تائید و تشویق دیگران، بالاخص الگوهاى مطلوب آنها واقع شود. همچنین این نیاز کاملا" فطرى و طبیعى است که همه انسان ها به خصوص کودکان و نوجوانان دوست دارند همان طور که هستند مورد توجه و تشویق دیگران قرار گیرند. لذا فرآیند ارزشیابى به هر صورتى که باشد چندان خوشایند نیست ولى اینکه نتیجه آزمون نتیجه اى خوشایندتر همراه داشته باشد انسان را خوشحال مى کند به طور کلى انسان دوست ندارد رفتارها همواره مورد ارزیابى دیگران واقع گردد، به همین دلیل هر زمان که در موقعیت امتحان و آزمون قرار مى گیرد، به گونه اى مضطرب مى گردد. التبه بدیهى است که وجود اضطراب به خودى خود امرى غیرعادى نیست و مقدارى از آن لازمه کار است اما آن چه که مى تواند به عنوان یک عامل آزاردهنده و بازدارنده مورد توجه قرار گیرد، شدت هیجان زده گى و یا اضطراب فوق العاده است که به هنگام حضور در محافل اجتماعى یا شرکت در آزمون هاى مختلف دامن گیر بعضى از افراد مى شود. بنابراین یکى از رسالت هاى مهم اولیا و مربیان و مشاوران توجه به عامل اضطراب و اتخاذ تدابیر لازم براى کاهش آن در بین دانش آ؛موزان مى باشد چنین اضطرابى مى تواند آثار زیستى روانى زیانبارى را همراه داشته باشد و زحمات چند ساله یک فرد را از بین ببرد.

اضطراب شدید، بر غدد درون ریز اثر گذاشته، با متأثر نمودن ذهن انسان زمینه         فراموشى هاى زودگذر و خطاهاى ادراکى را فراهم مى آورد، به همین دلیل در بسیارى از موارد نتیاج حاصله در آزمون هاى انجام شده از دانش آموزانى که شدیدا" دچار اضطراب مى شوند بیانگر فراموشى هاى آنى و خطاهاى ادارکى آنهاست. در این میان دانش آموزان کمرو و خجالتى، در موقع امتحان بیش از دیگران دچار اضطراب مى شوند. اضطراب ناشى از امتحان نه تنها باعث مى شود که دانش آموزان نتوانند با مهارت و سرعت مناسب و به طور کاملا" واضح فکر کرده و پاسخ هاى مطلوب را ارائه نماید، بلکه آرامش روانى آنها را نیز به مخاطره مى اندازد. بسیارى از اختلالات روانى و بیماریهاى جسمانى در کودکان و نوجوانان ناشى از یک منبع قوى اضطراب مى باشد. اضطراب ناشى از امتحان در نزد دانش آموزانى که تجارب ناخوشایندى از شکست هاى پى در پى داشته یا همواره به دلایل عدیده انتظار کسب بهترین نمرات را دارند، فوق العاده چشمگیرتر است.

هم چنین آن دسته که به لحاظ شیوه خاص تربیتى و نظام ارزشى حاکم بر خانواده و محیط زندگیشان احساس خود ارزشمندى و عزت نفس آنها صرفا" ناشى از موقعیت هاى آموزشگاهى است عمدتا" با اضطراب بیشترى مواجه هستند. در حقیقت سطح انتظارات خانواده زمانى که تناسبى با توان واقعى فرزندان نداشته باشد خود مى تواند زمینه ساز اضطراب و نگرانى مستمر آنان باشد. همانطورى که قبلا" اشاره شد سعى کنید در امتحانات داخلى و کنکورهاى آزمایشى تمام نواقص را رفع کنید تا در کنکور سراسرى دچار مشکل نشوید.

براى کاهش اضطراب ناشى از امتحان علاوه بر داشتن انتظارات معقول از خود تشویق نقاط مثبت و توانمندى هاى آنها تقویت اعتماد به نفس ایشان و سرانجام فراهم ساختن آرامش خاطر آنان شایسته است بر تلاش هر چه بیشتر دانش آموزان در حد توانشان تأکید نمایید تا تسلط بیشترى بر موضوع مورد نظر داشته باشند. بدیهى است هر قدر انسان با تسلط بر موضوع درسى آمادگى ذهنى و روانى بیشترى براى آزمون داشته باشد اضطراب او کمتر خواهد بود به عبارت دیگر آنگاه که دانش آموز تصویر روشنى از آینده خویش دارد در حد توان تلاش مى کند و تسلط نسبى بر مطالب درسى پیدا مى کند.

در این شرایط انتظارى که دانش آموز از نتیجه امتحان و آزمون دارد معقول است و لذا دچار اضطراب کمترى مى شود. همچنین هرگاه دانش آموز قبل از جلسه امتحان چندبار در آزمون هاى فرعى و شرایط متفاوت شرکت کند در این زمینه تجارب متنوع و موفقیت آمیزى کسب مى نماید و با رفع مشکلات از بهداشت روانى، اعتماد به نفس و احساس خودارزشمندى مطلوب تر و نگرشى مثبت و خوشایند نسبت به معلم و موضوع امتحان برخوردار مى شود. لذا اضطراب به حداقل مى رسد.




طبقه بندی: آموزش،
[ دوشنبه 19 اردیبهشت 1390 ] [ 01:12 ب.ظ ] [ اسماعیل مهدوی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

نویسندگان
نظر سنجی
نظرشما راجع به این وبلاگ چیست؟






آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
پیام مشاور

.

تماس با ما

تعبیر خواب آنلاین


فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...